زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 4:00 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



moein-dorribakhsh آفلاین



ارسال‌ها : 185
عضویت: 3 /3 /1391
محل زندگی: بابل
شناسه یاهو: Moein.Dorri
تشکرها : 323
تشکر شده : 292
پاسخ : 4 RE تست زنی همراه با مطالعه منابع؟ آری یا نه؟
تست زنی همراه با مطالعه منابع؟ آری یا نه؟

این سوالی است که در طی سالیان متمادی همواره توسط داوطلبان پرسیده است. آیا پس از مطالعه یک فصل از یک کتاب یا کل یک کتاب باید تستهای آن را بلافاصله زد یا پس از گذشت مدتی اقدام به اینکار نمود؟ در پاسخ به این سوال باید دید هدف از تست زنی چیست؟ اگر هدف از تست زنی برای شما آزمودن میزان یادگیری است باید چند روز بین مطالعه شما و تست زنی فاصله باشد ولی اگر هدف از تست زنی تکمیل یادگیری باشد، بهتر است بلافاصله پس از مطالعه اقدام به تست زنی نمود. حال شاید بپرسید کدام هدف بهتر است؟ باید گفت هر دو لازم است.
داوطلبانی که بلافاصله پس از خواندن یک فصل از یک کتاب یا خواندن هر چند صفحه اقدام به تست زنی می کنند در صدد هستند نکات مهم آن بخش مطالعه شده را از نظر طراح تست بدانند. بدانند آیا آنچه مطالعه کرده اند با نکات مهمی که به نظر طراح تست آمده همخوانی دارد؟ آیا همین سطح مطالعه اگر حتی آن را فراموش نکنند برای پاسخ به تستهای احتمالی کافی است؟ آیا آنها همه نکات مهم را دیده اند؟ این هدف بسیار مهم است و به داوطلبان کمک می کنند مطالعه کاملی داشته باشند و نکات مهم را از دست ندهند. همچنین به داوطلب این اعتماد به نفس را می دهد که پس از زدن تست ها (چه درست و چه غلط) و مطالعه جواب آنها و پی بردن به اشتباهات خود و نکاتی که در مطالعه اولیه به آنها توجه نکرده بود، اکنون با اعتماد به نفس بالایی اطمینان دارد بر این موضوع و تمام جنبه های آن مسلط شده است. به خصوص که در برخی دروس محاسباتی و ریاضی (ریاضی، آمار، اقتصاد، تحقیق در عمیلات و ...) نکاتی که در تستها وجود دارد در کتب مرجع اشاره نشده است. پس از مطالعه تست شما می توانید نکته موجود در آن را به جزوه، کتاب یا خلاصه خود اضافه کنید تا در مرورهای بعدی آن را نیز جزو درس بحساب آورید و اطمینان داشته باشید در این مبحث هیچ چیز را جا نینداخته اید. اگر تست زنی حین مطالعه را نادیده بگیرید همواره هنگام تست زنی در ماههای آخر با نکات بسیار زیادی برخورد می کنید که در مطالعه اتان آنها را ندیده اید. در این حالت حتی اگر فرصت برگشت داشته باشید همواره این استرس را دارید که نکات بسیاری را جا انداخته اید و مطالعه شما کامل نبوده است.
از طرفی اینکه پس از مدتی اقدام به تست زنی فصول خوانده شده شود نیز مهم است. در اینجا علاوه بر تأمین اهداف قبلی، این امر که آیا مطالب خوانده شده در حافظه شما باقیمانده است یا خیر نیز بررسی می شود و در صورت لزوم نسبت به مطالعه مجدد اقدام می گردد.
با توجه به اینکه معمولا پس از زدن یک تست نکته آن در ذهن مخاطب می ماند و دوباره زدن آن چندان نمی تواند دانش داوطلب را بسنجد، به داوطلبان توصیه می شود در صورت امکان تستهای موجود و تهیه شده خود را به 3 دسته تقسیم نمایند. یک دسته را حین مطالعه و بلافاصله بعد از خواندن فصول مربوطه بزنند و از آنها برای تکمیل یادگیری خود استفاده نمایند و سری دوم را برای بررسی نکاتی که فراموش کرده اند استفاده کنند. همچنین سری سومی را دست نخورده برای 20-30 روز مانده به کنکور نگاه دارند. توصیه می شود این سری سوم، سوالات کنکور سه-چهار سال اخیر باشد تا داوطلب در آستانه کنکور با زدن آنها با زمان بندی کنکور دانش خود را در شرایط یک کنکور کامل و واقعی بسنجد.
توجه داشته باشید به خصوص برای تست زنی بلافاصله بعد از یادگیری شما نیازمند تستهای طبقه بندی شده هستید. تستهای تالیفی سایت مدیر که به صورت صفحه به صفحه از کتب مرجع تهیه شده است می تواند در این امر کمک رسان باشد. در بخش دوم شما می توانید پس از مطالعه یک موضوع یا یک درس از تستهای کنکوری سالهای گذشته و یا تستهای طبقه بندی شده موضوعی استفاده نمایید. و در بخش سوم از تستهای کنکور چند سال اخیر یا آزمونهای جامع موسسات برگزار کننده آزمونهای آزمایشی استفاده کنید.

امضای کاربر : راه رهايی از تعلل، اقدام كردن است.
چهارشنبه 18 مرداد 1391 - 05:56
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از moein-dorribakhsh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: abbas / f_hamedi /
پرش به انجمن :