زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 12:39 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



moein-dorribakhsh آفلاین



ارسال‌ها : 185
عضویت: 3 /3 /1391
محل زندگی: بابل
شناسه یاهو: Moein.Dorri
تشکرها : 323
تشکر شده : 292
پاسخ : 8 RE راز ماندگاري
وقف

يکي از تعاريف وقف اينست که: «حبس عين مال بر ملک واقف و صدقه دادن آن«.
7 و نيز امام خميني در تحرير الوسيله مي فرمايند: و هو(الوقف) تحبيس العين و تسبيل المنفعه8
منظور از «حبس»ممنوع کردن نقل و انتقال و يا تصرفاتي است که موجب تلف عين مي شود زيرا منظور از وقف انتفاع هميشگي موقوف عليهم از حال موقوفه است حبس بايد دايمي باشد تا با گذشت زمان آنچه را واقف تاُسيس نموده از بين نرود. از واژه «عين مال»استنباط مي شود که مال مورد وقف بايد به صورت «عين»باشد وساير انواع اموال قابل وقف کردن نيست. وقف را به اعتبارموقوف عليهم و جهت وقف به عام و خاص تقسيم کردهاند: وقف عام به موردي گفته ميشود که مال براي مقاصد عمومي وقف شده است:مانند وقف مساجد، پل ها، قنوات، مدارس يا به عنوان هاي عامي که مصداق آن غير محصور است: مانند وقف بر فقرا، بر اولاد يا کارگان کارخانه يا مزرعه معين9
در اجراي برنامه هاي ميان مدت و بلند مدت توسعه ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آنچه ذهن برنامه ريزان را بيشتر به خود مشغول مي کند محدوديت منابع در مقابل مصارف جد و حصر است، نتيجتاَ کشورهايي دراين زمينه موفق خواهند بود که بتواننداز تعدد و تنوع منابع برخوردار باشند. در کشورها در آمدهاي بالقوه ي موقوفات، در صورت شناسايي کامل و بهره برداري بهينه، ميتواند به طور مستقيم و يا غير مستقيم بخش عظيمي از بودجه ي کشور را تاُمين کند. اين حقيقت تکليفي بر دوش دست اندرکاران و مسئولان امر قرار مي دهد که در اين زمينه مطالعات و تحقيقاتي همه جانبه انجام دهند و براي رسيدن به يک راه حل عملي از طريق نهادها ي مختلف اقدام کنند.
اين مقاله مي تواند تلاشي بسيار کوچک براي نشان دادن اين مقوله ي بسيار مهم باشد.اميدوارم با کمک صاحب نظران و علما و متخصصان و ارائه نظريات و راه کارهاي تکميلي و گزارشات پيشرفت هاي کشوري و استاني قدمهاي بيشتري در اين راستا برداشته شود.


منبع

امضای کاربر : راه رهايی از تعلل، اقدام كردن است.
سه شنبه 29 اسفند 1391 - 10:30
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از moein-dorribakhsh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: f_hamedi /
پرش به انجمن :