زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 1:12 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



abbas آفلاین



ارسال‌ها : 229
عضویت: 31 /2 /1391
محل زندگی: جويبار
شناسه یاهو: k.joybar
تشکرها : 214
تشکر شده : 360
پاسخ : 11 RE اهميت pmp و مديريت پروژه
اهميت pmp و مديريت پروژه

امروزه تغييرات وتحولات مربوط به علم وپيشرفتهاي شگرف بشر در زمينه هاي مختلف علمي ازچند دهه به هفته وياچند دقيقه كاهش پيدانموده است ودراين زمان اهميت وضرورت ارتقاء استاندارها ومديرت بهينه امكانات ونيروها در راستاي توسعه وبهبود هرچه بيشتر دستاوردهاي مختلف درپروژه هاي گوناگون بسيار نمايان تر شده است.
هر جا پیشرفت، رشد و توسعه نیاز باشد، نیاز به مدیریت پروژه بیشتر و بیشتر می شود. در کشورهای در حال توسعه ای چون ایران، که حجم پروژه های در حال اجرا قابل ملاحظه است، اهمیت مدیریت پروژه حرفه ای فزونی می یابد.
در طی سالیان گذشته، مؤسسات مدیریت پروژه بسیاری در دنیا، سعی کردند با کمک نخبگان این حرفه، مفاهیم، اصول و دانش مدیریت پروژه را در قالب راهنماها و استانداردهای مدیریت پروژه به دست اندرکاران این حرفه ارائه دهند. یکی از این مؤسسات معتبر و به نام این امر، انجمن بین المللی مدیریت پروژه (IPMA) است که مبانی شایستگی مورد نظر این انجمن را برای مدیران پروژه ها، طرح ها و سبد پروژه ها، به دنیا عرضه نموده است.


PMP (گواهي‌نامه‌ي تخصصي مديريت پروژه) به عنوان مشهورترين نوع از اين گونه گواهينامه‌ها با بيش از چهارصد هزار مدرك بين‌المللي مديريت پروژه حرفه‌اي در سراسر دنيا شهرتي جهاني يافته است. در ايران، تاكنون بيش از 200 نفر موفق به دريافت اين گواهينامه شده‌اند.
در چند سال اخير، شاهد برگزاري كارگاه‌ها و دوره‌هاي گسترده‌ي داخلي و خارجي در ارتباط با گواهينامه‌هاي مديريت پروژه در سازمان‌‌ها، شركت‌ها و مراكز تخصصي هستيم. اين گواهينامه، تاييد‌كننده
ویرایش سوم مبانی شایستگی انجمن بین المللی مدیریت پروژه در ژوئن سال 2006 منتشر گردید. این استاندارد شایستگی های یک مدیر پروژه، طرح و یا سبد پروژه را از سه منظر شایستگی های فنی، رفتاری و محیطی-ساختاری و در قالب 46 عنصر شایستگی بیان نموده و شایستگی آن ها را بر اساس این معیارها مورد ارزیابی قرار می دهد.
با تاسیس انجمن مدیریت پروژه ایران در سال 84 و اخذ نمایندگی از انجمن بین المللی مدیریت پروژه (IPMA)، این استاندارد در کنار استاندارد راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه (PMBOK) که توسط مؤسسه مدیریت پروژه آمریکا (PMI) انتشار یافته، مورد توجه خاص قرار گرفته و به یکی از راهنماها و ابزارهای مفید در این زمینه تبدیل شده است.
توجه به لزوم ترویج دانش و آموزش های حرفه ای مدیریت پروژه و وجود علاقمندان این حوزه برای یادگیری و اخذ مدارک حرفه ای در سطوح مختلف، مترجمین را بر آن داشت تا ترجمه ای از این استاندارد ارزشمند، در اختیار افراد قرار دهند.
با رشد و گسترش اجراي پروژه‌هاي مختلف در كشور، توجه و رويكرد جامعه مهندسي به علم مديريت پروژه و كاربردهاي آن روز به روز بيشتر مي‌شود. روند مذكور البته رويكردي عمومي در جهان است. به همين دليل، روز به روز به تعداد دارندگان گواهي‌نامه «مديريت پروژه» در دنيا افزوده مي‌شود. امروزه بسياري از شركت‌هاي تراز اول دنيا همچون ناسا، مايكروسافت، جنرال‌الكتريك و غيره شرط داشتن گواهينامه مديريت پروژه از جمله PMP را براي مديران پروژه‌هاي خود الزامي كرده‌اند. در واقع، داشتن اين نوع گواهينامه‌ها تاييدكننده تسلط كامل دارنده آن به حوزه‌هاي مختلف مديريت پروژه است. از اين رو، هر روز كارفرمايان بيشتري در دنيا، از جمله در ايران، شرط داشتن اينگونه مدارک را براي سرپرستان و مديران پروژه‌ي منتخب خود ضروري مي‌دانند.
اين اتفاق خوبي است، چرا كه از سويي سازمان‌ها عموماً جهت اثبات شايستگي و توانمندي نيروي انساني نزد كارفرمايان يا مشتريان، پرسنل خود را تشويق به دريافت گواهينامه‌هاي بين‌المللي مي‌كنند و از سوي ديگر، افراد و مديران جهت بالابردن سطح دانش و تخصص خود در مديريت پروژه‌ها و اثبات آن اقدام به دريافت گواهي‌نامه بين‌المللي مي‌كنند.
انستيتوي مديريت پروژه (PMI) كه امروز رهبري جهانيِ گسترش استانداردها، كاربردها و مفاهيم مديريت پروژه در دنيا را بر عهده دارد، در سال 1969 با هدف تبادل دانش و حرفه‌اي كردن مديريت پروژه در سطح بين المللي تاسيس شد و يكي از معروف‌ترين موسسه‌هاي فعال در زمينه مديريت پروژه در جهان بوده كه طيف گسترده‌اي از خدمات آموزشي شامل سمينار؛ كنفرانس و دوره‌هاي آموزشي را ارايه مي‌دهد.

اعضاي اين موسسه كه بيش از 400 هزار نفر از مديران پروژه از كشورهاي مختلف دنيا هستند، در يك ارتباط مؤثر با يكديگر، در تبادل تجربيات پروژه‌هاي مختلف از كشورهاي گوناگون با فرهنگ كاري متفاوت و تهيه استانداردهاي مديريت پروژه و … با هم همكاري مي‌كنند. اين انجمن از طريق برگزاري سمينارها، نشريات، گروه‌هاي تخصصي، آموزش، تحقيق، صدور گواهي‌نامه‌هاي تخصصي حرفه‌اي مديريت پروژه (PMP) و غيره به توسعه قابليت‌هاي مديران پروژه‌ها ياري مي‌رسانند.
ارتباط با شركت‌هاي مشاوره‌ي مديريت پروژه، دستيابي به فهرست نرم‌افزارها، كتاب‌ها و موسسات آموزشي و غيره نيز از طريق سايت موسسه PMI امکان‌پذير است. در اين راستا، نسخه استاندارد جهاني «دانش مديريت پروژه (PMBOK)» راهنماي خوبي براي علاقه‌مندان در اين حوزه به شمار مي‌آيد.



در اين مطلب از منابع زير استفاده شده است:
http://www.irpmj.com
http://www.arianapm.com

مهندس هومن مسگريان

جمعه 20 مرداد 1391 - 15:13
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
پرش به انجمن :