moein-dorribakhsh
ارسالها : 185
عضویت: 3 /3 /1391
محل زندگی: بابل
شناسه یاهو: Moein.Dorri
تشکرها : 323
تشکر شده : 292
|
پاسخ :
8 RE نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS)در تصميم گيری
نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS)در تصميم گيری
نويسندگان مقاله:
جناب آقای دكتر سيد مهدی الوانی : استاد دانشگاه علامه طباطبايی
سركار خانم محبوبه خسروی : كارشناس ارشد تكنولوژی آموزشی
www.noormags.comآدرس سایت مقاله:
چکیده:
اولین قدم در اجراى وظایف مدیریت تصمیمگیرى است.با توجه به اینکه تصمیمگیرى بدون وجود اطلاعات و برقرارى اطلاعات لازم میسر نیست، پایه اجرایى چنین وظیفهاى فراهم آوردن اطلاعات لازم براى مدیریت است.اطمینان نداشتن به آینده و فقدان اطلاعات مربوط به وقایع جارى مدیر را مجبور میکند که به دنبال اطلاعات و برقرارى ارتباطات رسمى یا غیررسمى برود.
اطلاعات همان دادههاى پرورده در سازمان است که از طریق نظم ارتباطى خود در روند صحیح تامین اطلاعات، اطمنیان مدیریت را در تصمیمگیریها افزایش مىدهد.تغییرات سریع عوامل برون سازمانى، توسعه سازمانها و پیچیدگى نظامهاى مدیریت نیاز مدیران را به اطلاعات افزایش داده است.خسارات ناشى از تصمیمهاى ضعیف جبرانناپذیر است.میزان تاثیر تصمیمهاى راهبردى خوب و به موقع نیز خارج از وصف است.اما نکته درخور بررسى این است که ارائه اطلاعات به موقع، صحیح، مناسب، مختصر و مفید و برقرارى ارتباطات در کلیه سطوح مدیریت سازمانى لازمه نظام کارآمد اطلاعاتى مدیریت است تا تصمیمگیریهاى صحیح و برنامهریزى و کنترل وظایف اجرایى را براى مدیریت تسهیل کند.
از این رو در این مقاله ضمن بیان اهمیت تصمیمگیرى در سازمان به بررسى نقش سیستمهاى اطلاعاتى مدیریت در بهبود کیفیت این فرایند حیاتى در سازمان پرداخته شده است.
مقدمه
انسانها و سازمانها در آغاز هزاره سوم میلادى با رویدادهاى عظیمى مواجه مىشوند که چشمانداز حیات انسان را در عرصههاى مختلف متحول مىسازد. فناوریهاى اطلاعات و ارتباطات با سرعتى شتابان، حیرتانگیز و فراگیر، در حال شکلدهى مجدد به ساختارها و بنیانهاى اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سیاسى جوامع مىباشد.
اقتصادهاى سارسر جهان به یکدیگر وابسته شدهاند و در سیستمى که هندسه آن همواره در حال تغییر است صور جدیدى از مناسبات میان کنشگران عرصههاى مختلف اقتصاد، دولت، تجارت، بانکدارى، جامعه، فضاى جغرافیایى و...در حال ظهور و بروز است.
اقتصاد دانایى یا اقتصاد دانش محور، دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، بانکدارى الکترونیکى یا بانکدارى از راه دور، کارتهاى اعتبارى، جامعه اطلاعاتى، جامعه پست مدرن، انقلاب الکترونیک و میکرو الکترونیک واژههاى آشناى عصر حاضر مىباشند.
بىتردید مدیریت که از دیرباز به عنوان یک ضرورت براى انسان مطرح بوده است و در قلب آن فرایند تصمیمگیرى فارغ از این تغییر و تحولات شگرف نخواهد بود.اگر فعالیتهاى مختلف مدیریت را در نظر آورید، به وضوح مشاهده مىشود که جوهر تمامى فعالیتهاى مدیریت تصمیمگیرى است.تصمیمگیرى از اجزاى جدایىناپذیر مدیریت به شمار مىآید و در هر وظیفه مدیریت به نحوى جلوهگر است. در تعیین خط مشىهاى سازمان، در تدوین هدفها، طراحى سازمان، انتخاب، ارزیابى و در تمامى افعال و اعمال مدیریت، تصمیمگیرى جزء اصلى و رکن اساسى است.در تعریفى بسیار ساده، تصمیمگیرى عبارت است از انتخاب یک راه از میان راههاى مختلف.
توسعه فناورىهاى اطلاعات و ارتباطات همانگونه که ساختارهاى جوامع را دچار تحول و دگرگونى ساخته است وظیفه تصمیمگیرى مدیران را نیز تحت تأثیر قرار داده است.بسیارى از سازمانها براى بهرهگیرى سودمند و کاراى فناوریهاى اطلاعاتى و ارتباطى جدید خود را آماده مىسازند.
فناورى اطلاعات و ارتباطات دو فایده مطلوب براى سازمان دارد.اول اینکه سازمانها و مدیران آنها را قادر مىسازد تا دادهها و اطلاعات را به راحتى به دست آورند و این عامل موجب حمایت بیشتر از فرایند تصمیمگیرى مىشود.دوم اینکه بهرهگیرى از فناورى اطلاعات و ارتباطات سازمانها را قادر مىسازد تا در فضاى رقابتى جهانى به گونهاى مطلوبتر عمل نمایند و تصمیمگیرىهاى کیفى و اثربخشى را لحاظ نمایند.
فناورى اطلاعات و ارتباطات علاوه بر اینکه موجب بهبود کیفیت تصمیمگیرى مىشود که براى سازمان عاملى حیاتى است موجب تغییرات شگرفى در سطوح مختلف سازمان از جمله رهبرى سازمان، استراتژىها و حتى نوع رفتار اعضاى سازمان مىشود.بدین ترتیب فناورى اطلاعات و ارتباطات تبدیل به یک مولفه بسیار اساسى در فرایند تصمیمگیرى سازمانى مىشود و مدیران در تمامى سطوح بهطور فزاینده از فناوریهاى اطلاعات و ارتباطات در تصمیمگیرى مدد مىگیرند.
بىتردید فناوریهاى نوین اطلاعاتى و ارتباطى زمینه شکلگیرى سیستمهاى جدید مدیریت اطلاعات و باز مهندسى این سیستمها را براساس نوآوریهاى جدید فراهم مىآورد.فناورى اطلاعات و ارتباطات جمعآورى، تحلیل و ارزشیابى اطلاعات و انتقال آنها از یک نقطه به نقطه دیگر را امکانپذیر مىسازد و امکان دسترسى سریع به اطلاعات، کاهش هزینه، تولید بهتر، دقت، هماهنگى، رهبرى زمان، بهبود کنترل و خدمات بهتر را موجب مىشود.
سیستمهاى اطلاعاتى
سیستمهاى اطلاعاتى، اطلاعات مورد نیاز مدیریت را از محیط هاى داخلى و خارجى سازمان فراهم مىآورد.سیستم اطلاعاتى باید اطلاعات لازم درباره ماهیت و نقش عوامل داخلى(محیط درونى سازمان)و عوامل بیرونى(محیط هاى بیرونى سازمان)را فراهم آورد و براى تصمیمگیرى در اختیار مدیران قرار دهد.بدیهى است که این اطلاعات در صورتى مفید و کارا خواهند بود که تازه و جدید، صحیح و قابل اعتماد، مورد نیاز مدیر در شرایط خاص و تا جایى که امکان دارد کامل و بىعیب و نقص باشند.سیستمهاى اطلاعاتى که اطلاعات را در اختیار سازمان قرار مىدهند انواع متفاوتى دارند.از جمله سیستمهاى پردازش عملیات (TPS) که فعالیتهاى روزمره سازمان را پشتیبانى مىکنند.سیستمهاى اطلاعات مدیریت(سیستمهاى گزارشدهى مدیریت)که براى تسهیل فعالیتهاى روزمره مدیریت مورد استفاده قرار مىگیرند.سیستمهاى پشتیبان تصمیم (DSS) که برنامههاى کاربردى خاصى مىباشند که از آنها براى حل مسائلى که کمتر ساختارىاند استفاده مىشود و در کلیه مراحل فرایند تصمیمگیرى مورد استفاده قرار مىگیرند(فیضى، مقدسى، 1384: ص(155..
سیستمهاى پشتیبان تصمیم گروهى (GDSS) که سیستمهاى تعاملى بر پایه کامپیوتر مىباشند و حل مسائل پیچیده را به وسیله گروهى از تصمیمگیرندگانى که به صورت تیمى کار مىکنند برعهده دارند.
سیستمهاىخبره که با استفاده از هوش مصنوعى سعى در انجام فرایند تصمیمگیرى تا مرحله انتخاب مىکنند.این سیستمها در صورت موفقیت مىتواند جایگزین انسان در انجام فعالیتهایى که به تصمیمگیرى نیاز دارد باشد.سیستمهاى اتوماسیون ادارى (OAS) فعالیتهاى ادارى مانند برنامهریزى و مکاتبات را تسهیل مىکنند و بالاخره سیستمهاى پشتیبان مدیران اجرایى (ESS) توسط مدیران ارشد، براى بررسى شرایط کلى سازمان مورد استفاده قرار مىگیرند.با وجود طیف وسیع سیستمهاى اطلاعاتى در این مقاله سعى شده است تا تاثیر سیستم اطلاعاتى مدیریت (MIS) بر تصمیمگیرى مورد بررسى قرار گیرد.
نظامهاى اطلاعاتى مدیریت
در واقع نظام اطلاعاتى مدیریت نظام کلانى است که تهیه و نظارت، بازیابى و ارائه اطلاعات را از دنیاى بیرونى، میانى و درونى سازمان به عهده دارد و سازماندهى یا ساماندهى مدیریت اطلاعات و ارتباطات را در شکلبندى مورد نیاز مدیریت تهیه و تدارک مىبیند تا مدیریت را در تصمیمگیرى براى تحقق هدفهاى سازمان ایفاى وظایف، برنامهریزى و اجرا و نظارت به صورت بهینه یارى دهد.
مدیران همواره به دنبال اطلاعات و برقرارى ارتباطات هستند و تصمیمهاى آنان براساس اطلاعات مرتبط با موضوع تصمیم اتخاذ مىشود.در گذشته منابع اطلاعاتى و برقرارى ارتباطات نامطمئن و اطلاعاتى که از طریق مقامات مافوق یا مرئوسان و سایر کارکنان سازمان تامین مىشد میزان اطمینان به صحت اطلاعات را تقلیل مىداد، زیرا افراد اطلاعات را با افزایش یا کاهش و شکلبندى نامناسب به مقامات و مسئولان منتقل مىکردند، از این رو اطمینانى به درستى آن نبود.مجهز شدن به نظام اطلاعاتى صحیح و مطمئن که توانایى مدیریت را در تصمیمگیرى، برنامهریزى و کنترل سازمان افزایش دهد روندى تاریخى دارد.این سیر تاریخى با مفاهیم نظام دفتردارى دوبل آغاز شد که لوکاپاکرلى در سال 1494 آنها را ارائه داد.اگرچه رشته تحصیلى پاکرلى ریاضیات بود در فعالیتهاى اولیه خود، نظامهاى اطلاعاتى مدیریت یا واژهها و عملکرد محدود را عرضه کرد که با بحث توسعه و بسط نظریههاى نظامهاى حسابدارى و مدیریت، مقدمهاى براى پیشرفت نظامهاى رایانهاى امروز شد.
نظامهاى اطلاعاتى مدیریت تا قرن بیستم با تانى به حرکت خود ادامه داد و این شاید به علت ناتوانى فناوریها در حفظ و نگهدارى و بازیابى اطلاعات و برقرارى ارتباطات بود.در اواخر قرن بیستم با توسعه فناوریها، رایانههایى که از ظرفیت و سرعت و دقت بالایى برخوردار بودند، روند تکامل و کاربرد مفاهیم (MIS) نظامهاى اطلاعاتى مدیریت سرعت بیشترى یافت که حاصل آن تغییراتى در عملیات و فعالیتها و وظایف سازمانهاى تجارى دنیا به شرح زیر است
1. ساختار مدیریت متمرکز که بر محورهاى تمرکز اطلاعات و بهرهگیرى از فناورى پیشرفته اطلاعات و ارتباطات متکى است؛
2. طراحى پایگاههاى داده و نظامهاى اطلاعات و تهیه و ارائه گزارشهاى مورد نیاز براى اتخاذ تصمیم مدیریت و برنامهریزى و نظارت فعالیتهاى سازمان در سطوح مختلف؛
3. طراحى نظام اطلاعاتى جامع مدیریت با تکیه بر نظارت بر عملیات و برقرارى ارتباطات سازمانى موثر.نتیجهاى که از بررسى و روند تاریخى و تکاملى نظامهاى اطلاعاتى مدیریت به دست مىآید این است که هدف نظامهاى اطلاعاتى مدیریت افزایش روند ارائه و اداره اطلاعات و کاهش حدس و گمان در حل مشکلات سطوح مختلف سازمانى است که از طریق برقرارى نظامهاى بازخور اطلاعات و بازتاب اطلاعات مدیریت براى تکامل یکپارچه سازى نظامهاى اطلاعاتى تامین مىشود.
از آنجایى که مدیران همواره به نظام اطلاعاتى طراحى شده متکى و بهطور روزمره در جستجوى اطلاعاتاند، وجود نظام مدون اطلاعات که براساس پایگاههاى دادههاى اطلاعاتى، ایجاد شده باشد مىتواند آنان را در تصمیمهاى راهبردى و اجرایى راهکارها و عملیات خود مساعدت کند.نمودار(1)معرف معناى اساسى نظام اطلاعاتى مدیریت است.همانطور که در نمودار(1)نشان داده شده است، نظام اطلاعاتى مدیریت شامل سه جزء است:مدیریت، اطلاعات و نظامهاى یکپارچه.
نمودار فرایند تصمیمگیرى براساس اطلاعات و برقرارى ارتباطات با عوامل موثر دنیاى عملکرد مدیریت(مومنى، 10:1380)
از این رو هر نظام کلاني كه دادهها و اطلاعات مربوط به پدیدههاى بیرونى و میانى و درونى عملکرد وظایف اجرایى مدیریت را آماده سازد و در شکلبندى مناسب و تفسیرپذیرى براى تصمیمگیرى مدیریت ارائه کند نظامهاى اطلاعاتى مدیریت یا (MIS) نامیده مىشود. تصمیمگیرى یکى از وظایف اصلى مدیریت تدر تمام سطوح مدیران و سرپرستان
سازمانى و حتى در روند زندگانى روزمره مطرح است.اتخاذ تصمیم مدیران عالى به همراه برنامهریزى بلندمدت راهبردى و براى هدایت گروه صورت مىگیرد، در حالى که مدیران سطوح پایینتر سازمان براساس وظایف محوله نسبت به اتخاذ تصمیم در امور روزمره اقدام مىکنند کارکنان عملیاتى نیز معمولا اتخاذ تصمیماتشان براى امور راهکارى و روزانه است.بنابراین اطلاعات در سطوح مختلف سازمان متفاوت است. نظامهاى اطلاعاتى مدیریت نه تنها مدیران را در امور راهبردى حمایت مىکند، بکله در تصمیمهاى تکرارى و روزمره نیز اطلاعات لازم را در اختیار مدیران میانى براى اجراى راهکارها قرار مىدهد و آنان را قادر مىسازد تا به اطلاعاتى دست یابتند که کمک موثرى در تصمیماتشان به شمار مىرود.
سیستمهاى اطلاعاتى مدیریت و فرایند تصمیمگیرى
همه سازمانها از طریق تصمیمگیرى در سطوح مختلف مدیریتى سازماندهى مىشوند. تصمیمگیرى اغلب به عنوان تبدیل اطلاعات به عملکرد تعبیر مىشود.اطلاعات یک اساس و پایه منطقى براى فرایند تصمیمگیرى است.اطلاعات منبع اصلى تصمیمگیرى است و آنچنان اهمیت استراتژیکى دارد که آن را مترادف با قدرت مىدانند.تصمیم درست و به موقع و برنامهریزى کوتاهمدت و بلند مدت در مسائل اقتصادى، سیاسى، فرهنگى، اجتماعى و سایر موارد مربوط به یک سازمان و شرکت در سطح ملى و بین المللى به اطلاعات درست و مناسب بستگى دارد و عدم دسترسى به آن خسارتهاى اقتصادى و مالى فراوان و جبرانناپذیرى به جا خواهد گذاشت(کنت سى و لاودن، 1380:352).
کیفیت تصمیمگیرى به مقدار زیادى به ماهیت و نوع اطلاعاتى که براى گرفتن تصمیم فراهم مىآید بستگى دارد.هر گروه تصمیمگیرنده به عنوان یک رسانه پویاى اطلاعاتى 1 در نظر گرفته مىشود.اعتبار و مرتبط بودن اطلاعات جمعآورى شده از همه منابع موجود و سپس ذخیره مناسب آنها و رساندن به موقع اطلاعات به گروههاى تصمیمگیرنده براى تصمیمگیرى سریع و به موقع الزامى است.
طراحى یک سیستم اطلاعاتى در عملکرد موثر یک سازمان منخصر به فرد مىباشد.
طبق نظر استولر و هورن طراحى یک (MIS) شامل گامهاى زیر است:
1- تعریف و طراحى عملى تصمیم
2- شرح استراتژیهاى موجود در گرفتن تصمیم
3- تعیین دادههاى مورد نیاز هر تصمیم
4- توسعه تکنیکهاى فرایندى براى طراحى مجموعه دادهها
هدف (MIS) فراهم آوردن اطلاعات براى تصمیمگیرى در برنامهریزى و کنترل است. اهمیت برنامهریزى و کنترل در مدیریت آشکار است. (MIS) اهمیت خودش را از واقعیتهایى مىگیرد که مرتبط با عملکرد کنترل و برنامهریزى هستند.در واقع MIS موجب مىشود تا در مورد«اطلاعات و سیستمهاى کنترل»یا«اطلاعات و سیستمهاى برنامهریزى»جدا از«سیستمهاى اطلاعاتى»فکر شود.بنابراین ارتباط میان ساختار سازمان و سیستمهاى کنترل و برنامهریزى عامل مهمى است که طراحان سیستمهاى اطلاعات مدیریت باید آن را مدنظر داشته باشند.بنا به نظر کنوانس، MIS یک روش سازماندهى شده است که اطلاعات گذشته، حال و آینده را که مرتبط با کاربردهاى درونى و پژوهشهاى بیرونى سازمان است را فراهم مىآورد.
MIS برنامهریزى کنترل و کارکردهاى عملى یک سازمان را بوسیله پوشش اطلاعاتى که در زمان مناسب براى کمک به فرایند تصمیم گیرى ایجاد مىکند حمایت مىکند، MISپدیده ای جدیدى نمىباشد فقط کامپیوترى شدن آن جدید است
قبل از ظهور کامپیوترها تکنیکهاى MIS براى کمک به کارکردهاى مدیریت ایجاد شد.
کامپیوتر با داشتن سرعت، دقت و افزایش دادههاى جدید به این حوزه اضافه گردید و باعث شد تا گزینههاى بیشترى در تصمیمگیرى ذخیل شوند.
بنابراین MIS یک شکل اصلاح شده از اطلاعات سنتى است و براى تصمیمگیرى در شرایط مختلف فراهم آمده است.نقش MISبوسیله کم و کیف اطلاعاتى که در موقعیتهاى تصمیمگیرى گوناگون فراهم مىآورد، مورد قضاوت قرار مىگیرد.
در سازمانهاى بزرگ، که موقعیتهاى تصمیمگیرى زیادى وجود دارد، این امکان وجود ندارد که با MIS مدیریت موثرى وجود داشته باشد.مشکل اساسى چنین سیستمهایى این است که دادههاى مورد نیاز از نقاط مختلف یک سازمان جمعآورى مىشوند.
MISبه جمعآورى، ذخیره و بازیابى اطلاعات در سازمان کمک مىکند و از این طریق در
1) کاهش هزینهها
2) بدست آوردن دادههاى بیشتر
3) داشتن نظم بیشتر از طریق هماهنگ کردن مفاهیم هر زیرمجموعه و
4) دسترسى سریع مدیران به اطلاعاتى که مورد نیاز آنهاست،مفید مىباشد.
نظامهاى اطلاعاتى تصمیمگیرى
رابطه بین تصمیمگیرى و نظامهاى اطلاعاتى مدیریت عبارت است از:
1).فراهم آوردن اطلاعات لازم براى اخذ تصمیمات مهم و حل مشکلات ساخت نایافته؛
2).فراهم آوردن اطلاعات لازم براى اخذ تصمیمات تکرارى و مقایسهاى ساخت یافته.
خصوصیات اتخاذ تصمیم براساس اطلاعات را مىتوان به شرح ماتریس زیر خلاصه کرد:
ماتریس خصوصیات اتخاذ تصمیم براساس اطلاعات
انواع تصمیمات براساس نظامهاى اطلاعاتى
1).تصمیمات برنامهریزى شده معمولا تعریف معین و مشخص دارد و براى تصمیم هیچگونه انعطافى ندارد.رایانه اینگونه تصمیمات را به راحتى اتخاذ مىکند.
2).تصمیمات برنامهریزى نشده خط مشىهاى سازمان، رویهها و استانداردها معمولا در سطوح عملیات(سرپرستان)اتخاذ مىشوند.
مراحل تصمیمگیرى در نظامهاى اطلاعاتى
مراحل اتخاذ تصمیم را مىتوان در شش مرحله متمایز تقسیم کرد:
1).تعیین هدف
2).تعیین توانها، تنگناها، فرصتها و تهدیدها
3).تعیین طرق مختلف اتخاذ تصمیم
4).جمعآورى اطلاعات مناسب
5).ارزیابى
6).انتخاب بهترینها
سیستم اطلاعاتى مدیریت و سطوح تصمیمگیرى
بدیهى است که تصمیمگیرى در سطوح مختلف سازمان نیاز به اطلاعات متفاوتى دارد و سیستمهاى اطلاعاتى مىبایست فعالیت خود را براى تامین نیازهاى اطلاعاتى مدیران عالى، مدیران میانى و عملیاتى متمرکز کنند.اساسا در سازمانها مدیران هنگام اتخاذ تصمیمات، فرایند تصمیمگیرى برنامهریزى شده و یا غیر برنامهریزى شده را به کار مىگیرند.فرایند تصمیمگیرى برنامهریزى شده که در سازمانها بیشتر متداول است، مستلزم اتخاذ تصمیماتى است که مبتنى بر سنت، آداب و رسوم، خط مشىها و رویهها و آموزش و توسعه است.مزیت این رویکرد آن است که مبناى تصمیم مىتواند از لحاظ کارایى از قبل آزمون شود که این امر خطرپذیرى و استرس تصمیمگیرندگان را کاهش مىدهد.عیب این رویکرد این است که وقتى محیط تغییرمىکند مبناى برنامهریزى شده براى تصمیمگیرى غالبا منسوخ و بىاستفاده مىماند و مىتواند منجر به عدم اثربخشى تصمیمگیرى شود(زاهدى، دانایىفرد، 1380:ص 336).به نظر مىرسد فرایند تصمیمگیرى برنامهریزى شده در محیط هاى ناپایدار و متحول اطلاعاتى از کارایى و اثربخشى کافى برخوردار نخواهد بود و بهتر است در این شرایط از فرایند تصمیمگیرى برنامهریزى نشده که مستلزم تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادههایى است که از طریق پژوهش و بررسى اصولى از محیط به دست آمده و هدف آن تعیین و حل یک مساله یا یک مشکل است بهره گرفته شود.
همانگونه که ذکر گردید ساختار مدیریت سازمان به سه سطح راهبردى، راهکارى و عملیاتى تقسیم مىشود.تصمیمگیرى در سطوح راهبردى معمولا هدایت اصولى سازمان را به عهده دارد و براى سازمان تاثیر حیاتى دارد.تصمیمگیرى در سطوح راهکارى معطوف به اجراى مأموریتها و هدفها و برنامههاى کلان تعیین شده از سوى سطوح راهبردى است و در نهایت تصمیمگیرى در سطوح عملیاتى تصمیمات روزانهاى هستند که در راستاى وظایف و عملکرد سازمان صورت مىگیرند.در هنگام تصمیمگیرى سطوح سه گانه مدیریت نیازمند اطلاعات خاص خود مىباشند که از طریق سیستم اطلاعات مدیریت مىبایست در اختیار آنان قرار گیرد.نمودار شماره (2)ساختار نحوه تخصیص منابع اطلاعاتى را براى سطوح مختلف مدیریت به تصویر مىکشد.اطلاع از نیازهاى اطلاعاتى خاص هر یک از سطوح طراحان ساختار سازمانى را در طبقهبندى و ارائه صحیح اطلاعات مورد نیاز سطوح مختلف یارى مىدهد.
نمودار 2.انواع اتخاذ تصمیم در مورد پردازش اطلاعات(مومنى، 1380:ص 252(
علاوه بر این تفاوتهایى که در ماهیت تصمیمات در سطوح مختلف سازمان وجود دارد عامل مهمى براى تعیین نوع اطلاعات و کیفیت آن است.
تصمیمات استراتژیک:
این تصمیمات سازمان را آمارده مىکند تا با توجه به شرایط محیطى، رسالت و اهداف خود را بهطور کارآمد تامین نموده، در عین حال در برخورد با تغییرات محیطى بهطور پویا عمل نمایند.این تصمیمات به اطلاعاتى نیاز دارند که بیشتر خارجى بوده، غالبا به شکل خلاصه ارائه مىشوند و بیشتر مربوط به حوادث احتمالى آینده هستند تا حوادث فعلى یا گذشته.
تصمیمات اجرایى:
این تصمیمات براساس اطلاعاتى اتخاذ مىشوند که بیشتر در سازمان ایجاد مىشود و مربوط به امور گذشته و یا حال هستند.تصمیمگیرى در این سطح نیازمند اطلاعات صحیح و دقیق مىباشد و از جهت محتوا و کیفیت از قبل تعیین شده و شامل تصمیمات کاملا ساختارى هستند.
تصمیمات تاکتیکى:
این تصمیمات مربوط به وظایف برنامهریزى و کنترل تاکتیکى سازمان مىباشند.بخش عمدهاى از اطلاعات ورودى به این سطح، خلاصه عملکرد فعالیتهاى اصلى سازمان است که غالبا نیز ادوارى مىباشند.دراین موارد، اطلاعات ورودى کاملا ساختارى بوده و از نظر محتوا قابل پیشبینى، دقیق و صحیح مىباشند(صرافىزاده، على پناهى، 1380:ص 79)
تصمیمگیرى، محیط هاى ناپایدار اطلاعاتى و MIS
محیط یکى از عوامل بسیار موثر در فرایند تصمیمگیرى است.وقتى که از محیط سخن به میان مىآید در واقع دو نوع محیط که شامل محیط داخلى و محیط بیرونى سازمان مىباشد مدنظر قرار مىگیرد.پیشرفتهاى تکنولوژیکى موجب ایجاد رفاه اجتماعى در جوامع اطلاعاتى مىشود.کاربردهاى وسیع اشعه لیزر و توسعه فیبرنورى و ارتباطات دوربرد سرعت و کیفیت ارتباطات و اطلاعات را افزایش مىدهد.انفجار اطلاعات، پیچیدگى محیط، ظهور فناورىهاى نوین، تولیدات جدید و تقاضاهاى جدید و مدلها و فلسفه مدیریتى جدید حاصل یا نتیجه افزایش تکنولوژیهاى اطلاعاتى مىباشد.این پدیدهها نه تنها تاثیر زیادى روى رفتار و تفکر افراد دارند بلکه عملکردهاى مدیریت را به مخاطره مىاندازند.براى مثال افزایش بیش از اندازه اطلاعات و دانش منجر به پیچیدگى، تنوع، انعطاف و غیر قابل پیشبینى بودن رفتارهاى افراد مىشود.و به خاطر این پدیدهها اهداف مدیریت متحول مىشوند و هزینه، کیفیت، زمان، انعطافپذیرى، خدمات و نوآورىهاى سازمان در راستاى جهانى شدن تغییر مىیابند.
عصر اطلاعات عصر فرصتها و تهدیدهاست.و درک اینکه ما در محیطى پر از هجران به سر مىبریم بسیار اساسى است.بیل گیتس خاطر نشان مىکند که میکروسافت تا دو سال آینده از هم خواهد پاشید اگر نوآورى نداشته باشد.
توجه داشته باشید که در این محیط پیچیده و رقابت نه تنها در تولید، خدمات، سرعت، انعطافپذیرى و جهانى شدن صورت مىگیرد بلکه در مهندسى مجدد مدیریت نیز نمود پیدا مىکند (2002,GNAIHC dna uY .)
در دنیاى پر رقابت که تغییرات به سرعت صورت مىگیرد مدیران براى سازش و هماهنگى با دنیاى کنونى باید بیاموزند که چگونه تصمیمات را سریع بگیرند و از اشتباهاتى که در زمینه تصمیمگیرى داشتهاند درس بیاموزند و نسبت به برنامهاى که احتمالا ناموفق خواهد بود تعهدات زیادى به عهده نگیرند.
در محیط هایى که به سرعت تغییر مىیابند کسانى در فرایند تصمیمگیرى موفق خواهند بود که به موقع و در زمان واقعى مسیر اطلاعات را دنبال کنند و بتوانند به صورت شهودى سازمان را عمیقا درک نمایند.شرکتهاى ناموفق بیشتر به برنامهریزىهاى آینده توجه مىکنند و در پى اطلاعاتى متعلق به زمانهاى آینده برمىآیند و تنها به موارد اندکى از آنچه متعلق به زمان حال است اکتفا مىکنند.
شرکتهاى موفق به هنگام گرفتن تصمیم به سرعت راههاى گوناگون را مورد مطالعه قرار مىدهند و پیش از اینکه به تصمیم نهایى برسند برخى از این راهها را مىآزمایند.این شرکتها به نظرخواهى از همتایان خود بها مىدهند و همه افراد سازمان را در تصمیمگیرى مشارکت مىدهند و تصمیماتى را اتخاذ مىنمایند که با مسیر کلى و استراتژیک سازمان سازگار باشد.
هنگامى که مساله سرعت مطرح است، تصمیمى که به سرعت گرفته نشود نتیجهاى به بار مىآورد که یک تصمیم نادرست به بار خواهد آورد.سرعت یکى از اسلحههاى بسیار قوى در صحنه رقابت مىباشد و مدیران باید شیوه تصمیمگیرىهاى سریع را بیاموزند و نبض شرکت را در دست داشته باشند، با دیگران مشورت کنند از آنها نظرخواهى نمایند و آماده پذیرش خطر باشند و گامهاى بلند و سریعى به سمت آینده بردارند.(دفت، 1381:ص 448)
یکى از مهمترین ابزارهایى که مدیران را در این زمینه کمک خواهد نمود سیستمهاى روزآمد مدیریت اطلاعات مىباشند که، بهرهگیرى وسیع از امکانات و تسهیلات فناورى به عنوان بازوى قدرتمند مدیران در تصمیمگیرى به کار خواهد آمد. این سیستمها امکان تصمیمگیرى سریع و گزینش بهترین راه حل از میان راههاى موجود را در زمانى کوتاه براى مدیران کلیه سطوح فراهم مىآورد.
نتیجهگیرى
پدیده غالب عصر حاضر، اطلاعات، اطلاعرسانى و رشد بسیار سریع فناورى هاى اطلاعات و ارتباطات است.اطلاعات در تمامى جنبههاى زندگى روزمره رسوخ نموده است و تاثیر خود را گذاشته است.اکنون زمانى است که باید براى انجام هر کارى و هر خدمتى اطلاعات کافى و لازم در مورد آن وجود داشته باشد تا به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.
فناورى اطلاعات و ارتباطات سبب توسعه وسیع سیستمهاى اطلاعات مدیریت شده است.بکارگیرى فناورى اطلاعات و ارتباطات موجب شده است تا مسئلهیابى و فرصتیابى که زیر بناى تصمیمگیرى و برنامهریزى استراتژیک است سریعتر و دقیقتر انجام گیرد و کیفیت تصمیمات افزایش یافته و زمان مورد نیاز براى اخذ تصمیمات مفید و کاربردى کاهش یابد(طیب، 1379:ص 115)
سیستمهاى اطلاعات مدیریت به مدیران کلیه سطوح کمک مىکند تا تصمیمات صحیحتر و دقیقترى اتخاذ نمایند و همچنین موانع درونى و بیرونى اتخاذ تصمیم را کمرنگتر مىنمایند.بدیهى است بررسى و مطالعه روشهاى بکارگیرى صحیح سیستمهاى اطلاعات مدیریت در سازمان کارایى و اثربخشى عملکردهاى سازمانى را افزایش مىدهد و هماهنگى بهترى میان اهداف کوتاهمدت، میان مدت و درازمدت سازمان ایجاد مىنماید.
منابع و مآخذ منابع فارسى
1-الوانى، سید مهدى.(1384).مدیریت عمومى.(چاپ بیست و سوم).تهران:نشدنى
2-دفت، ریچارد ال.(1381).مبانى تئورى و طراحى سازمان.(ترجمه على پارسائیان و سید محمد اعرابى).تهران:دفتر پژوهشهاى فرهنگى.
3-رادریگز، کارل.(1380).مدیریت در عرصه بینالملل.(ترجمه شمس السادات زاهدى و حسن دانایىفرد).تهران:صفار.
4-صرافىزاده، اصغر؛پناهى، على.(1380).سیستمهاى اطلاعات مدیریت مفاهیم، نظریهها و کاربردها.تهران:انتشارات میر.
5-فیضى، کامران؛مقدسى، علیرضا.(1384).کاربرد سیستمهاى پشتیبان تصمیم در تصمیمگیرى مدیران.فضلنامه مطالعات مدیریت.ش 45 ص 155.
6-لاودن، کنت سى و جین یى لاودن.(1380).فنآورى اطلاعات مفاهیم و کاربردها. (ترجمه حمید محسنى).تهران:نشر کتابدار.
7- مومنى، هوشنگ(1380).مدیریت فناوریهاى اطلاعات و ارتباطات.تهران:مرکز نشر دانشگاهى.
منابع لاتین:
1-Bose,D.Chandra.(2005).Principles of management and Administration .India. prentice .Hall India.
2-Calhoun,Kenneth.J;TENG.JamesT.C;Cheon.Myun.Joone(2002).Impact of national study of decision making in korea and ttausa. Journal of Behavior& Information technology vol.21.No.4.p 293-302
3-Emmett,s tuatr.(2005).excellence in warehouse Management.haw to minimize costs and maximize value:TJ, International . Ltd , Paststow ,cornwall ,UK.
4-French. L.Wendell.;Bell.JR CeCIL H; Zawacki,A.Robert.(2005).Organization Development and transformation Management Effective chang.:united state.MCGraw Hill.
5-Gilmor,Audrey(1998).Quality in management decision making within a changing Context. journal of management development.
No.17.issue 2.p.106.
6-Karacapilidis, Nikos.(2000) Integrating new information and communication technologies in a group decision support system. Journal of International transactions in operational Research
.p.487.
7-Hedelin Lisbeth,;Allwod Car Martin(2002). IT and strategic decision making.Journal of Industrial management and Data System.vol 102.No 3.p.125
8-Yu. p.I;chiang.C.l.(2002) .Decision Making Habitual Domains and information technology .Journal of Information technology& Decision making.vol 1.No.1.P 5-26
امضای کاربر : راه رهايی از تعلل، اقدام كردن است.
|
|
دوشنبه 16 مرداد 1391 - 04:29 |
|